V září jsme se věnovali výrobě bublin pomocí velkého „bublifuku“. Důležité bylo dodržet správný poměr surovin. Děti se získaly informace, že bublifuk využívá povrchového napětí a proudu vzduchu a že každé těleso se snaží udělat tvar s nejnižší energií, což je právě koule. Bublifuk byla fantastická zábava! V dalším badatelské skupině jsme si povídali o hmyzu, kolik hmyzu na Zemi máme, kolik by všechen hmyz vážil, jaké jsou největší druhy, řekli jsme si co je proměna dokonalá a nedokonalá. Vysvětlili jsme si vztah s člověkem, jako jsou extoparazité, skladištní škůdci či biologické indikátory, v druhé části hodiny se děti vydaly na lov hmyzu, který jsme následně určovali podle klíče a ke každému jsme si řekli nějakou zajímavost. V září jsme se ještě věnovali rostlinám, kdy si žáci sbírali rostliny a pomocí atlasů určovali druh a následně z rostlin vytvářeli herbář. Řekli jsme si, co potřebují rostliny k životu, aby zdárně prospívaly. Vyzkoušeli jsme si určovat druhy stromů v blízkém lesoparku, následně jsme vybrali dominantní a kodominantní druhy a u pěti největších jedinců jsme si změřili obvod kmenu, který jsme následně porovnali s tabulkou, která nám řekla kolik je danému stromu přibližně let. Závěr září se nesl v navigaci. Řekli jsme si o světových stranách, úhlu pohybu, kompasu a o magnetických a zeměpisných pólech. Pomocí aplikace nainstalované v tabletech jsme šli s badatelským klubem do terénu, kde měly děti za úkol pohybovat se po určeném azimutu. Starší žáci připravili pro ostatní hru, kdy se měli pohybovat po zadaném azimutu a vzdálenosti a plnit zábavné úkoly. Snažili jsme se přeci jen využít venkovního počasí, jednu hodinu jsme však strávili uvnitř a to konkrétně s octem a jedlou sodou, někteří žáci, kteří docházeli i minulý rok si pamatovali, že jsme spojením těchto dvou surovin simulovali výbuch sopky. Na začátek hodiny jsme si vyrobili barevné bombičky, kdy jsme do octu přidali saponát a barvivo a následně přidali jedlou sodu. Působivý vznik barevné pěny se všem moc líbil. Vyvodili jsme si, jak reakce proběhla, co vzniklo spojením těchto surovin a přešli jsme na téma pěnových hasicích přístrojů, které fungují na stejném principu. Děti si vyrobily své osobní „hasičáky“ a zažili tak likvidaci požáru (svíčky) na vlastní kůži. Září jsme si všichni velmi užili a těšíme se na další společné zážitky, které nám věda přináší.
Ing. Tomáš Caska
Nahrávám data...
Copyright © 2016 - 2024 | Základní škola ve Slaném Na Hájích &   Vitalex Computers s.r.o. - Tvorba školních webů | Prohlášení o přístupnosti | Cookies