Kotva

Výuka hravě - Badatelský klub - září

Zobrazeno: 418x
Badatelský klub se k nám do školy vrátil po dlouhé odmlce, s dětmi jsme se sešli v trošku pozměněné sestavě oproti loňskému roku. Zajímavé pokusy a informace však v klubu zůstaly i nadále!

V září jsme se věnovali výrobě bublin pomocí velkého „bublifuku“. Důležité bylo dodržet správný poměr surovin. Děti se získaly informace, že bublifuk využívá povrchového napětí a proudu vzduchu a že každé těleso se snaží udělat tvar s nejnižší energií, což je právě koule. Bublifuk byla fantastická zábava! V dalším badatelské skupině jsme si povídali o hmyzu, kolik hmyzu na Zemi máme, kolik by všechen hmyz vážil, jaké jsou největší druhy, řekli jsme si co je proměna dokonalá a nedokonalá. Vysvětlili jsme si vztah s člověkem, jako jsou extoparazité, skladištní škůdci či biologické indikátory, v druhé části hodiny se děti vydaly na lov hmyzu, který jsme následně určovali podle klíče a ke každému jsme si řekli nějakou zajímavost. V září jsme se ještě věnovali rostlinám, kdy si žáci sbírali rostliny a pomocí atlasů určovali druh a následně z rostlin vytvářeli herbář. Řekli jsme si, co potřebují rostliny k životu, aby zdárně prospívaly. Vyzkoušeli jsme si určovat druhy stromů v blízkém lesoparku, následně jsme vybrali dominantní a kodominantní druhy a u pěti největších jedinců jsme si změřili obvod kmenu, který jsme následně porovnali s tabulkou, která nám řekla kolik je danému stromu přibližně let. Závěr září se nesl v navigaci. Řekli jsme si o světových stranách, úhlu pohybu, kompasu a o magnetických a zeměpisných pólech. Pomocí aplikace nainstalované v tabletech jsme šli s badatelským klubem do terénu, kde měly děti za úkol pohybovat se po určeném azimutu. Starší žáci připravili pro ostatní hru, kdy se měli pohybovat po zadaném azimutu a vzdálenosti a plnit zábavné úkoly. Snažili jsme se přeci jen využít venkovního počasí, jednu hodinu jsme však strávili uvnitř a to konkrétně s octem a jedlou sodou, někteří žáci, kteří docházeli i minulý rok si pamatovali, že jsme spojením těchto dvou surovin simulovali výbuch sopky. Na začátek hodiny jsme si vyrobili barevné bombičky, kdy jsme do octu přidali saponát a barvivo a následně přidali jedlou sodu. Působivý vznik barevné pěny se všem moc líbil. Vyvodili jsme si, jak reakce proběhla, co vzniklo spojením těchto surovin a přešli jsme na téma pěnových hasicích přístrojů, které fungují na stejném principu. Děti si vyrobily své osobní „hasičáky“ a zažili tak likvidaci požáru (svíčky) na vlastní kůži. Září jsme si všichni velmi užili a těšíme se na další společné zážitky, které nám věda přináší.

Ing. Tomáš Caska

Tato webová stránka používá cookies
Tato webová stránka používá nezbytné technické cookies pro zajištění správné funkcionality webu.

Dále může web používat cookies pro analýzu pohybu uživatelů na webu a pro reklamní účely.

Pokud tomu tak je, naleznete v nastavení níže.
Nastavení cookies
Tyto webové stránky využívají cookies pro zajištění správné funkcionality webu, pro analýzu pohybu uživatelů na webu a pro reklamní účely. Zde můžete přijmout či odmítnout některé druhy cookies, které nejsou nezbytné pro základní funkcionalitu webu. Svůj souhlas můžete kdykoliv v budoucnu odebrat či znovu udělit.
Základní technické cookies
Tyto cookies jsou nutné pro základní funkcionalitu webu. Patří sem například přihlašování uživatelů, nebo uložení informací o souhlasu s ostatními cookies.
Analytické cookies
Analytické cookies ANONYMNĚ ukládají data o pohybu na stránkách, stráveném času u jednotlivých stránek apod.
Marketingové cookies
Marketingové cookies sledují návštívené stránky uživatele a jsou využívané k cílené reklamě u služeb jako je např. Facebook, Seznam nebo Google.