Nejdříve jsme společně diskutovali o tom, co se tehdy stalo a jaké osobnosti za vznikem samostatného státu stály. Postupně jsme se tak dostali k jménům jako Tomáš Garrigue Masaryk, Edvard Beneš či Milan Rastislav Štefánik. Poté se žáci rozdělili do menších skupin a pomocí internetu vyhledávali fakta o těchto osobnostech a o událostech roku 1918.
Díky modernímu vybavení školy měl každý žák k dispozici svůj vlastní Chromebook, takže práce šla rychle a efektivně. Po zjištění faktů jsme se pustili do trochu netradičního úkolu – s využitím umělé inteligence jsme se „přenesli v čase“. Každý žák si zvolil konkrétní místo, které zná – například náměstí ve svém městě nebo ulici – a nechal si od AI popsat, jak to tam mohlo vypadat 28. října 1918.
Abychom si tu dobu dokázali ještě lépe představit, požádali jsme AI, aby podle popisu vygenerovala i obrázek tehdejší podoby místa. Výsledky byly velmi zajímavé – některé obrázky se historické realitě blížily, jinde se umělá inteligence trochu „spletla“. Společně jsme pak rozebírali, co odpovídá skutečnosti a co bychom opravili.
Hodina tak byla nejen o historii, ale i o kritickém myšlení, práci s informacemi a moderních technologiích. Žáci si odnesli nejen nové znalosti o českých osobnostech, ale i zajímavou zkušenost s tím, jak lze propojit minulost s přítomností díky technologiím a kreativitě.
Ing. Tomáš Caska



