Nejprve jsme se pokusili rozdělit jednotlivé barevné složky barevných fixů za pomoci chemicko-fyzikální metody zvané chromatografie. Podstatou této metody je rozdělení složek mezi pevnou a kapalnou část. V našem případě jsme použili dvě pevné fáze (školní křídu a filtrační papír). A dvě mobilní fáze (solný roztok a lihový roztok). Sledovali jsme, jak se barva fixů rozloží na jednotlivé barevné složky. Podařilo se nám krásně rozdělit zelený zvýrazňovač na jeho modrou a žlutou složku.
V další hodině klubu jsme se seznámili s barvičkami, které nalezneme v ovoci a zelenině. Vysvětlili jsme si, jak můžeme získat barvivo z hlávky červeného zelí. Názorně jsme si ukázali, že tuto barvičku můžeme použít ke stanovení tak složitého parametru, jako je pH. Že vám došly doma papírky na stanovení pH vody ve vašem bazénu? Nevadí – zeptejte se našich badatelů, určitě vám poradí, jak změřit pH v domácích podmínkách a z domácích surovin.
I další týden jsme měli hodně barevný. Tentokrát jsme experimentovali s potravinářskými barvičkami, které jsme nalili do mléka a pozorovali změny, která nastanou po vložení čisticího prostředku. Podařilo se nám vytvořit nádhernou duhu na talíři. V dalším pokusu jsme barvičky zamíchali do oleje a sledovali jsme jejich chování po nalití do velké kádinky s vodou. Sami posuďte, no není to nádhera?
Ing. Tereza Krulikovská, PhD.
Nahrávám data...
Copyright © 2016 - 2024 | Základní škola ve Slaném Na Hájích &   Vitalex Computers s.r.o. - Tvorba školních webů | Prohlášení o přístupnosti | Cookies