Na úvod hodiny jsme si položili několik otázek, které vedly děti ke slovu DROŽDÍ. Řekli jsme si, že droždí obsahuje kvasinky, které nám pomáhají v kuchyni při kynutí pečiva, koláčů a buchet. Pro žáky byly připraveno 5 pokusů, které znázorňují činnost kvasinek. Prvním pokusem bylo smíchaní droždí, cukru a vody v malé lahvi a následné nasazení balonku na hrdlo lahve. Lahev se umístila do teplého prostředí, zatímco jsme se věnovali dalším pokusům. Děti si připravily 3 sklenice -2 s vlažnou a 1 s teplou vodou, cukr jsme rozmíchali v jedné vlažné vodě a ve studené. Během pár minut po přidání droždí žáci viděli, jaké podmínky k životu kvasinky potřebují. V dalším pokusu si žáci připravili dvě těstíčka, jedno však obsahovalo droždí. Po zamíchání a rozjetí celé reakce jsme dávali těsto do vody a zjišťovali tak, že oxid uhličitý obsažený v těstě právě kvůli kvasinkám stoupá k hladině. Čtvrtý pokus děti prováděly pouze pokud byl doma přítomen dospělý člověk. Náš balonek z prvního pokusu se pořádně nafoukl a my jsme si chtěli ověřit, zda tam zůstal nějaký kyslík pro hořící sirku. Výsledkem bylo, že sirka ihned po strčení do hrdla lahve se uhasila. Pátým pokusem, který žáci budou provádět až do příštího klubu je výroba domácího kvásku jen za pomoci mouky a vody. Pokud se žáci o svoje "zvířátko" budou hezky starat bude příští týden v perfektní kondici a o víkendu si tak mohou udělat třeba chutné koblihy, lívance nebo buchty.
Ta radost dětí nad badatelskou činností prýštila z monitorů. Bylo to úžasné! A těšíme se na další schůzku.
Ing. Tomáš Caska
Nahrávám data...
Copyright © 2016 - 2024 | Základní škola ve Slaném Na Hájích &   Vitalex Computers s.r.o. - Tvorba školních webů | Prohlášení o přístupnosti | Cookies