To nám například umožňuje sledovat pohyb znečišťujících látek v životním prostředí a zamezit jejich negativnímu vlivu na přírodu. Touto problematikou se zabývá analytická chemie. A právě práci analytických chemiků si žáci na vlastní kůži tento týden vyzkoušeli.
Před žáky byl postaven prostý (nikoli jednoduchý) úkol – jakoukoli metodou (fyzikální či chemickou) určit, které látky se nachází ve čtyřech neznámých vzorcích. Tento úkol měl za cíl u žáků rozvinout badatelské myšlení (návrh a provedení experimentu a interpretace jeho výsledku). Přestože měli žáci ze začátku drobné problémy, většina z nich se nakonec dopracovala k výsledkům a všichni žáci určili minimálně 3 ze 4 chemických látek (tj. 75% úspěšnost!). Sami žáci pak v rámci zpětné vazby sdělili, že i přes to že je tato metoda náročná, velmi je bavila a mnohé si z ní odnesli.
Bc. Jiří Tomeš



