Nahoru

Koncepce rozvoje školy

Koncepce rozvoje školy

Dlouhodobé cíle a záměry – 2025 – 2027

Specifické cíle na šk. rok 2025 – 26

Základní cíl:

Poskytnout žákům kvalitní základy všeobecného vzdělání. Vytvořit podmínky pro další

vzdělávání, komunikaci mezi lidmi a uplatnění v životě.

Rozvíjet osobnost každého žáka, aby byl schopen samostatně myslet, svobodně se rozhodovat

a projevovat se jako demokratický občan, to vše v souladu s obecně uznávanými životními a

mravními hodnotami.

 

Vzdělávací a výchovný proces

Vést žáky k celoživotnímu učení, k propojení získaných poznatků s praktickým životem,

podporovat vztah k přírodě a zdravý životní styl.

Rozvíjet u žáků spolupráci a komunikaci, podporovat tvořivost, samostatnost a kritické myšlení.

Rozvíjet životní a mravní hodnoty žáků, učit je vzájemné úctě a sebeúctě, bránit šíření šikany

mezi žáky i šikany směrem od žáka k učiteli, bojovat proti vandalismu.

Učit žáky reagovat na události v místě bydliště, zemi i ve světě; vést je k vytvoření vlastního

názoru, k podílení se na řešení problému. Vést žáky k tomu, aby dokázali reagovat na různé krizové situace, které souvisí s mezinárodní bezpečností, klimatickými změnami apod.

V souvislosti s prudkým rozvojem informačních technologií efektivně rozvíjet digitální kompetence žáků. Citlivě využívat umělou inteligenci (AI) s důrazem na bezpečnost, podporu učení a respektování etických zásad.

Vést žáky k odpovědnosti za své učení, zejména v době, kdy je z vážných důvodů omezen provoz školy.

 

 

---------------------------------------------------------------------

Realizovat výuku napříč předměty, zdokonalovat projektovou výuku a vhodně ji zařazovat do výukového procesu.

Vylepšit strukturu hodin, zejména efektivní propojení cíle se závěrem hodiny, zařazovat, formativní hodnocení.

Zapojovat žáky do soutěží v různých oblastech, aby mohli uplatnit své individuální předpoklady a talent.

Aktivně využít šablony JAK II k podpoře výuky a zájmového vzdělávání. Pokračovat v osvědčených aktivitách, jako jsou kluby a podpora inovativního vzdělávání.

Pokračovat v úspěšné činnosti školního ekotýmu, zapojit více žáků a pedagogů do aktivit EVVO.

Efektivně využívat novou venkovní učebnu nejen pro oblast polytechnického vzdělávání. Maximálně využívat venkovní areál pro výuku (zahrada, biotop, venkovní učebna), zejména pro aktivity EVVO.

Intenzivně spolupracovat s partnery z oblasti místních firem pro projekt Úvod do světa práce, vyhledávat nové. Společně s nimi pokračovat v realizaci dosavadních projektů, které podporují zážitkovou formu výuky - návštěvy firem v blízkém okolí, projektový den ve škole. Vytvořit prostor pro větší zapojení rodičů.

Realizovat tandemovou výuku tam, kde to aktuální situace nabízí. Je třeba respektovat potřeby všech žáků, a tím přispívat k vyšší individualizaci výuky.

Vhodně a bezpečně využívat AI ve výuce s tím, že se budou respektovat etické zásady a posilovat odpovědnosti za výstupy při práci s nástroji AI.

 

Vzdělávací program školy

Vzdělávací program školy je základním prostředkem k dosažení cílů školy. Ve všech ročnících se vyučuje podle Školního vzdělávacího programu Základní školy ve Slaném Na Hájích (ŠVP). ŠVP vychází z požadavků Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV), zkušeností s programy předešlými a požadavků na aktuální trendy ve výuce. Využívá možnosti svobodně formulovat představy o nejvhodnější podobě vzdělávání na škole. Je postaven tak, aby vedle cílů poznávacích byly plněny i cíle hodnotové, orientované k formování osobnostních rysů a mravních vlastností žáků.

ŠVP je živý dokument, který reflektuje aktuální dění ve společnosti a snaží se na něj reagovat.

Je nutné ho průběžně revidovat a přizpůsobovat aktuálním potřebám školy.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Aktualizovat nabídku volitelných předmětů v souladu s možnostmi školy a aktuálními trendy.

Zahájit revizi současného ŠVP a připravovat ŠVP v souladu s novým RVP ZV. Spolupracovat s místními středními školami, využívat vzájemných schůzek k efektivnímu nastavení obsahu vzdělávání.

 

Klima školy

Zaměřovat se na celkové kulturní prostředí školy, na kvalitu řízení a mezilidské vztahy. Mezilidské vztahy je nutné vnímat a vylepšovat ve všech rovinách. Rozvíjet zdravý vztah a loajalitu ke škole, které jsou dány podporou cílů školy, a zájmem o vše, co s prací školy souvisí. Posílit respekt a úctu k učitelům ze strany rodičů a žáků.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Budovat školu jako bezpečné prostředí s tím, že každý, kdo má nějaký problém, ví, kam nebo na koho se obrátit (Schránka důvěry, veřejně přístupné kontakty a návody, nebát se někomu svěřit…)

Vylepšit komunikaci mezi učiteli napříč předmětovými komisemi, podpořit začínající učitele.

Pokračovat v podpoře práce školního parlamentu, motivovat zástupce parlamentu k intenzivnějšímu zapojení.

Pokračovat v kvalitní práci školního poradenského pracoviště, které sestává z výchovné poradkyně, metodika prevence a speciálních pedagogů.

Realizovat lety osvědčená neformální setkáváních s rodiči, reagovat na jejich podněty, hledat společně řešení problémů. Vytvořit atraktivnější podmínky pro projekt Rodičovské kavárny, který se potýká s malou účastí rodičů. Rodičovské kavárny pomohou rodičům prostřednictvím odborníků řešit problémy s dětmi na různých úrovních. Mohou jim zajistit určitou komunikaci s odborníkem a částečně kompenzovat dlouhé čekací lhůty na specializovaných pracovištích.

Vytvářet pozitivní a vstřícné prostředí pro žáky – cizince.

Vytvářet přátelské prostředí na pracovišti formou sportovních aktivit, soutěží a různých společenských akcí.

Motivovat žáky k aktivnější práci ve školním parlamentu.

 

Organizace školy

Mít vypracovaný organizační systém školy se všemi kompetencemi, který pružně reaguje

na aktuální potřeby. Při vlastním organizování prosazovat osobní zodpovědnost a zainteresovanost, dále autoritu, která vychází z osobních a profesionálních kvalit. Vedle vztahu nadřízenosti a podřízenosti uplatňovat i další formy komunikace (informace, rady, výměny názorů apod.).

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zajistit rovnoměrné delegování úkolů tak, aby byl zajištěn princip „všichni se podílíme“.

Více pracovat se sebereflexí školy a jednotlivých oblastí.

Zajistit bezpečnost zaměstnanců v době rozsáhlých rekonstrukcí a oprav včasnými informacemi a organizačními pokyny.

Zajistit dostatečnou metodickou podporu při zavádění nových forem výuky, jako je tandemová výuka.

Do plánování projektové výuky zapojit více učitelů.

 

Materiálně technické podmínky školy

Nastavit kvalitní spolupráci se zřizovatelem, která se týká oprav i větších investic.

Udržet si stávající sponzory. Dokončit kompletní rekonstrukci elektroinstalace, osvětlení a datových rozvodů v celé škole. Pokračovat v rekonstrukci venkovního areálu školy, průběžně vylepšovat IT vybavení školy. Provést kompletní rekonstrukci podlah v učebnách. Zajistit dostatečné zázemí pro družinu.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Realizace další fáze elektroinstalace - 2. patro

Rekonstrukce dalších podlah v učebnách – min. tří

Rekonstrukce malé tělocvičny

Postupná rekonstrukce dveří v učebnách ve 2. patře.

Dokončit rekonstrukci oplocení budovy.

Realizovat přístupovou cestu od tělocvičny k venkovnímu hřišti.

Spolupráce se stávajícími sponzory, kteří nám dodávají nábytek a IT vybavení.

 

Odborná způsobilost a kvalita pedagogického sboru

Udržovat kvalitu učitelského sboru dalším vzdělávání pedagogických pracovníků. Doplnit sbor kolegy s potřebnou kvalifikací a odborností.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Aktivně vyhledávat vzdělávací aktivity, které korespondují s aktuálními potřebami školy a požadavky na moderní výuku.

Pokračovat v účasti učitelů na vzdělávacích aktivitách, které se zaměřují na strukturu hodin, zejména efektivní propojení cíle se závěrem hodiny, dále pak na uplatnění formativního hodnocení a motivaci.

Využívat vzájemných hospitací ke sdílení zkušeností a vhodných metod výuky. Podpořit začínající učitele systémem uvádějících učitelů.

Proškolit učitele 1. stupně v oblasti tandemové výuky, vést je ke společnému plánování, spolupráci a reflexi.

Proškolit jednoho učitele v oblasti prevence - specializační studium pro metodiky prevence.

Proškolit další pedagogy v oblasti Zdravotník zotavovacích akcí.

Průběžně se vzdělávat v oblasti IT a AI.

Motivovat všechny učitele k celoživotnímu vzdělávání.

Více spolupracovat

 

Žáci se specifickými vzdělávacími potřebami, žáci ze sociokulturně znevýhodněného prostředí

Vytvářet v rámci možností prostor pro všechny žáky, včetně žáků mimořádně nadaných i

žáků nějakým způsobem handicapovaných.

Efektivně využívat pomoci asistentů, speciálních pedagogů, psychologů a spolupracovat se

specializovanými pracovišti. Efektivně využívat Školní poradenské pracoviště.

Vést všechny žáky k účasti v soutěžích a jiné reprezentaci školy. Tím žákům pomáhat získat

sebevědomí prostřednictvím činností, ve kterých vynikají.

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Více se zapojovat do soutěží, které podpoří nadané žáky.

Vhodně využívat diferenciaci výuky k podpoře žáků s SVP, konzultovat jednotlivé případy s odborníky.

Předcházet školní neúspěšnosti žáků, včas identifikovat příčiny a poskytnout vhodnou podporu žákovi i rodině. Spolupracovat s dostupnými organizacemi, které pomáhají žákům ze sociokulturně znevýhodněného prostředí. Pokračovat v úspěšné spolupráci s místní organizací Tosara. Využívat projektů, které uhradí obědy znevýhodněným žákům.

Hledat cesty k efektivnější spolupráci učitel – asistent.

Úspěšně integrovat ukrajinské žáky.

 

Prevence proti patologickým jevům

Začleňovat aktuální témata, jako jsou kouření, alkohol, šikana, záškoláctví, agrese, vulgarita, vandalismus, kyberšikana apod. přímo do běžné výuky a vhodnými metodami minimalizovat dopad těchto negativních společenských jevů na zdravotní, citový a morální rozvoj žáků.

Zapojit do prevence všechny zaměstnance školy. Spolupracovat s odborníky a externími organizacemi, které mohou škole pomoci v oblasti primární, selektivní nebo krizové intervence.

Aktivně spolupracovat se zřizovatelem, místními sportovními kluby a dalšími organizacemi, které podporují smysluplné trávení volného času mládeže. Využít dostupných výzev k projektům na posílení finančních prostředků na realizaci preventivních aktivit.

Metodik prevence aktivně reaguje na situaci ve škole a kromě plnění Minimálního preventivního programu zajišťuje další podpůrné aktivity, které reagují na aktuální výskyt sociálně patologických jevů ve škole. Úzce spolupracuje s třídními učiteli na struktuře třídnických hodin, které jsou klíčové pro pozitivní klima ve třídě.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Metodik prevence zajišťuje preventivní aktivity, které reagují na prudký růst používání elektronických cigaret u žáků.

Využívat dotace Středočeského kraje z Fondu prevence na projekty, které se zaměřují na předcházení různým rizikovým jevům, podporu zdravého životního stylu, duševní zdraví a pozitivní sociální klima ve škole.

Třídní učitelé ve spolupráci s metodikem prevence zařazují do programu třídnických hodin problematiku volně dostupných návykových látek, zejména elektronických cigarety, nikotinových sáčků, kratomu, HHC, energetických nápojů, apod.

Více zapojit rodiče do preventivních aktivit, získat je pro větší spolupráci se školou.

Sjednotit postupy pedagogů, vést je k větší důslednosti při předcházení sociálně patologických jevů při každodenním provozu školy.

Posílit školu o dalšího metodika prevence – zahájení specializačního studia.

 

Škola a veřejnost, škola a zřizovatel

Velmi intenzívně spolupracovat s rodiči, poskytovat jim základní a objektivní informace

o škole a informovat je o studijních výsledcích dětí. Snažit se více rozvíjet oboustranný tok

informací. Podporovat neformální setkávání během různých akcí školy, vzájemnou komunikaci

a snažit se najít společnou řeč. Pokračovat v dlouhodobých a zaběhnutých projektech, jako jsou zahradní slavnosti, spolupráce s místním domovem důchodců, knihovnou, muzeem a informačním centrem. Veřejnosti poskytovat základní a objektivní informace o škole.

Usilovat o kvalitní spolupráci se zřizovatelem a podporu školy.

------------------------------------------------------------------------------------------

 

Pokračovat v přínosné spolupráci s rodiči na úrovni školské rady, spolku rodičů a neformálních setkáváních – zahradní slavnosti, jarmark, vánoční koncert, rodičovské kavárny….

Zapojit do prezentace školy více pedagogů. Motivovat zaměstnance k udržení dobrého jména školy. Zapojovat žáky a rodiče do života regionu formou podzimních zahradních slavností.

Více motivovat žáky pro společný projekt zřizovatele a školy - 30 000 pro základky, kterým si žáci mohou vylepšit školní prostředí.

Sdílet zkušenosti a nápady se slánskými školami, spolupracovat v oblasti různých projektů a soutěží. Pokračovat v organizaci vlastních sportovních soutěží ve sportovní hale, spolupracovat s Gymnáziem Slaný na popularizaci vědy (Noc vědců, chemické soutěže…).

Spolupracovat se zřizovatelem na podpoře žáků ohrožených školním neúspěchem a

společných projektech, zejména v oblasti prevence a sportu, hledat cesty k plnění požadavků školy na opravy a investice. Společně se zřizovatelem připravit kvalitní systém financování nepedagogických pracovníků, který souvisí s aktuálními legislativními změnami.

 

Ve Slaném 21. 8. 2025

close
Tato webová stránka používá cookies
Tato webová stránka používá nezbytné technické cookies pro zajištění správné funkcionality webu. Dále může web používat cookies pro analýzu pohybu uživatelů na webu a pro reklamní účely.
Pokud tomu tak je, naleznete v nastavení níže.
Nastavení cookies
Tyto webové stránky využívají cookies pro zajištění správné funkcionality webu, pro analýzu pohybu uživatelů na webu a pro reklamní účely. Zde můžete přijmout či odmítnout některé druhy cookies, které nejsou nezbytné pro základní funkcionalitu webu. Svůj souhlas můžete kdykoliv v budoucnu odebrat či znovu udělit.
Základní technické cookies
Tyto cookies jsou nutné pro základní funkcionalitu webu. Patří sem například přihlašování uživatelů, nebo uložení informací o souhlasu s ostatními cookies.
Analytické cookies
Analytické cookies ANONYMNĚ ukládají data o pohybu na stránkách, stráveném času u jednotlivých stránek apod.
Marketingové cookies
Marketingové cookies sledují návštívené stránky uživatele a jsou využívané k cílené reklamě u služeb jako je např. Facebook, Seznam nebo Google.